Rețelele sociale sunt o parte incontestabilă a vieții noastre. Odată cu pandemia COVID-19, a existat o trecere de la întâlnirile fizice la cele virtuale, la educație online și, prin urmare, la o utilizare crescută a rețelelor sociale. Platformele de social media se bazează în mare măsură pe conținut vizual, care este adesea editat și îmbunătățit. Acest conținut alimentează internalizarea sentimentului de nemulțumire și contribuie la apariția de dismorfie corporală.
La Soma Clinic by NORD, suntem conștienți de aceste provocări și oferim consultanță detaliată pentru a ajuta pacienții să stabilească așteptări realiste, care să ducă la rezultate sigure și satisfăcătoare.
Puterea Social Media: Realitate vs. filtre
Platformele de social media au jucat, de asemenea, un rol în modelarea tendințelor și concepțiilor greșite despre chirurgie plastică. Pacienții pot solicita tratamente sau intervenții chirurgicale pe baza acestor tendințe, fără a înțelege pe deplin riscurile, limitările sau oportunitatea pentru cazul lor specific. Un studiu realizat de British Association of Aesthetic Plastic Surgeons (BAAPS) a observat o creștere semnificativă a numărului de proceduri de chirurgie estetică în 2022. Conform raportului, 31.057 de proceduri estetice au fost realizate în acel an, o creștere de 102% față de anul precedent.
Într-adevăr, social media oferă acces la o mulțime de informații legate de proceduri estetice. Dar contribuie, de asemenea, la crearea unor așteptări nerealiste. Imaginile editate și filtrele pe care aplicațiile le pun la dispoziție prezintă versiuni mai degrabă idealizate ale frumuseții, care s-ar putea să nu fie accesibile pentru toată lumea. Acest contrast dintre postările online și realitate poate determina pacienții să aspire la rezultate greu de atins, dacă nu imposibil, provocând dezamăgire și nemulțumire.
Efectul Zoom
Impactul rețelelor sociale se manifestă dincolo de modul în care chirurgii plasticieni își promovează serviciile în mediul online. Într-o eră a selfie-urilor și a apelurilor video, nu există îndoială că oamenii se privesc mai mult. Expunerea crescută la platformele de conferințe digitale precum Zoom, Facetime, Teams și Skype, unde utilizatorii își văd în mod constant reflecțiile, duce la o verificare constantă a aspectului fizic și, ulterior, la o identificare a defectelor. Acest fenomen poartă numele de „Efectul Zoom” și se referă la conștientizarea sporită a aspectului cuiva, care duce la un interes crescut pentru chirurgia estetică.
Într-un sondaj realizat de American Academy of Facial Plastic and Reconstructive Surgeons (AAFPRS), 42% dintre chirurgi au raportat faptul că pacienții au solicitat operații chirurgicale pentru a-și îmbunătăți selfie-urile și fotografiile de pe platformele de socializare. Alte studii arată că expunerea constantă la imagini perfecte poate duce, de asemenea, la dezvoltarea unor tulburări precum cea de dismorfie corporală.
Rețelele sociale și dismorfia corporală
Tulburarea dismorfică corporală (BDD) se caracterizează printr-o preocupare persistentă asupra defectelor percepute în aspectul fizic, care sunt neobservabile sau par nesemnificative pentru ceilalţi. Rețelele sociale sunt un factor propus ca fiind de risc pentru simptome dismorfice ale corpului. Acestea contribuid chiar la creșterea prevalenței BDD în rândul tinerilor.
Link-ul către studiul complet: The association between social media use and body dysmorphic symptoms in young people.
Conform NHS (National Health Service), este posibil să ai o tulburare dismorfică corporală (BDD) dacă ai următoarele simptome:
- Te îngrijorezi foarte mult pentru o anumită zonă a corpului tău, în special fața, caz în care vorbim de dismorfism facial;
- Petreci mult timp comparându-ți aspectul cu cel al altor persoane;
- Te uiți mult în oglindă sau eviți cu totul oglinzile;
- Depui mult efort pentru a-ți ascunde defectele – de exemplu, petrecând mult timp pieptănându-ți părul, machiându-te sau alegând haine.
Procedurile de chirurgie estetică pot oferi numeroase beneficii, inclusiv creșterea încrederii în sine și îmbunătățirea aspectului fizic. Un pas important în procesul de decizie asupra unei intervenții chirurgicale îl poartă prima conversație a chirurgului cu un pacient. Doctorul trebuie să se asigure că decizia vine dintr-un loc sigur, care este și accesibil pentru pacient.
Ce ne recomandă Dr. Nicoleta Ferariu?
„În procesul de căutare a informațiilor despre operații estetice pe rețelele sociale, pacienții ar trebui să se axeze pe un conținut educațional, postat de surse de renume. De asemenea, ar trebui să urmărească chirurgi plasticieni calificați, care scriu postări informative și să evalueze într-un mod critic pozele de tipul before and after. Mai mult de atât, stabilirea unei relații sincere medic-pacient poate ajuta pacienții să aibă o înțelegere realistă a ceea ce poate fi obținut prin chirurgia plastică.
Căutând îndrumări de la chirurgi calificați, menținând așteptări realiste și folosind rețelele sociale în mod responsabil ca instrument de cercetare, pacienții pot lua decizii informate și pot obține rezultate satisfăcătoare în procesele lor de chirurgie plastică.”
Soma Clinic by NORD din București este recunoscută pentru abordarea sa holistică în ceea ce privește chirurgia estetică, oferind o gamă largă de servicii de la rinoplastie până la liposucție. Clinica se mândrește cu o echipă de specialiști cu experiență, echipamente de ultimă generație și un angajament față de siguranța și satisfacția pacienților.
Referințe
- Body Dysmorphic Disorder (BDD) – NHS
- Cosmetic Surgery Boom – BAAPS
- How social media usage affects psychological and subjective well-being: testing a moderated mediation model – National Library of Medicine
- Navigating social media’s influence on plastic surgery decisions – American Society of Plastic Surgeons
- Psychology of aesthetics: Beauty, social media, and body dysmorphic disorder – Science Direct
- The association between social media use and body dysmorphic symptoms – National Library of Medicine